Gume

Gume igraju ključnu ulogu u vašoj bezbednosti tokom vožnje jer su jedini kontaktni element između vozila i puta. One se vremenom i pređenim kilometrima troše i njihov status zavisi od uslova na putu i stila vožnje svakog vozača.

NAŠ SAVET

Pritisak naduvavanja i dubina šare, čiji je zakonski minimum za automobilske gume u Srbiji iznosi 1,6 mm za letnje, odnosno 4 mm za zimske. Dva su aspekta koja treba periodično pratiti.

Ako često koristite svoj automobil, posebno u gradovima gde se šara gume brže troši, posetite jednu od naših Motrio radionica. Naši tehničari će izvršiti vizuelni pregled vaših guma i proveriti dubinu šare. Da bi guma bila bezbedna, mora se zameniti svakih 40.000 km ili svakih 4 godina.

Nova guma Fairway MOTRIO se proizvodi u Evropi, omogućava bezbednu vožnju u svim vremenskim uslovima i proizvodi se u tri verzije:
Letnja - Zimska - Celosezonska

Glavne karakteristike:
  • 51 dostupnih kataloških brojeva
  • Ekološki prihvatljiv: mala potrošnja goriva i mali otpor trenja
  • Veličine od 13 do 20 inča
article image
8 ZANIMLJIVOSTI O GUMAMA I TRIKOVI KAKO BI DUŽE TRAJALE

Neke od najzanimljivijih vesti iz sveta automobila odnose se na gume: kako guma može da izdrži sto puta veću težinu, a da ne pukne? Zašto gazeći sloj ima te žlebove? Da li su gume uvek bile crne?

Evo 8 zanimljivosti o gumama za koje možda niste znali i nekoliko trikova kako bi one duže trajale.

 

INDEKS

 8 zanimljivosti o gumama koje ne smete propustiti

  1. Šta zapravo nosi automobil?
  2. Da li su gume uvek bile crne?
  3. Zašto gazeći sloj ima žlebove?
  4. Kako mogu da znam da li se istrošio gazeći sloj?
  5. Gume i gramatika: guma ili pneumatici?
  6. Najveća guma na svetu
  7. Gume za artiljerijsko oružje: 1900. godine nisu bile samo za vojnike
  8. Lego i gume: kakve veze imaju?

 

Održavanje guma: evo kako da im produžite vek trajanja

  1. Održavajte gume u dobrom stanju
  2. Balansiranje guma
  3. Ventili
  4. Izaberite prave gume za godišnje doba

 

8 zanimljivosti o gumama koje ne smete propustiti

Šta zapravo nosi automobil?

Verovanje da su gume te koje nose punu težinu našeg automobila je pogrešno: zapravo vazduh koji ispunjava gume nosi vozilo. Detalj koji primetite kada probušimo gumu: bez vazduha, naša guma je potpuno beskorisna.

 

Da li su gume uvek bile crne?

Definitivno ne. Evo jedne od 8 zanimljivosti o gumama koje verovatno niste znali: u početku su gume bile od prirodne gume, bele boje. Međutim, bio je to materijal koji nije garantovao dobru otpornost: stoga je odlučeno da se tokom obrade doda ugalj (ili čađ), pigment koji se sastoji od određenih agregata atoma ugljenika dobijenih nepotpunim sagorevanjem ugljovodonika, kako bi se poboljšale njihove performanse.

Prvobitno korišćeni samo za gazeći sloj, izgled potpuno crnih guma se tada smatrao čistijim i elegantnijim od dvostruke boje, pa je čak i prethodna crno-bela kombinacija zamenjena potpuno crnom.

Dodatna zanimljivost: ideja o crnoj boji je potekla iz kompanije „Bini end Smit“, osnivača Crayola, kompanije poznate po svojim pastelnim bojama.


Zašto gazeći sloj ima žlebove?

Žlebovi služe za povećanje trenja na asfaltu, što utiče na maksimalno ubrzanje i zaustavni kočenja. Njihova „tekstura“ je takođe važna: u vlažnim uslovima, sloj vode koji se formira između guma i tla značajno smanjuje prianjanje, pa se žlebovi stoga koriste da akumulirana voda otekne, izbegavajući efekat akvaplaninga.


Kako mogu da znam da li se istrošio gazeći sloj?

Pravo kroz žlebove: pomoću merača dubine, koji se uvlači u žleb i očitava milimetre, možemo da proverimo dubinu gazećeg sloja, čija je zakonska granica 1,6 mm, merljiva u bilo kojoj tački gazećeg sloja.


Gume i gramatika: guma ili pneumatici?

Od 8 najzanimljivijih zanimljivosti o gumama, sledeće pitanje nije nimalo trivijalno: često se ova dva izraza koriste naizmenično, samo što se izraz pneumatici češće koristi u auto-trkama.

Međutim, nije neuobičajeno da naiđete na tekstove u kojima se ova dva izraza prepliću, jer imaju isto značenje.

To je uobičajena upotreba ne samo u poznatom jeziku, već i u novinarstvu i beletristici. Zato možemo da kažemo da je na srpskom jeziku ispravno reći i „guma“ i „pneumatik“. U svakom slučaju, oba oblika su tačna: ukratko, izbor je na vama!

 

Najveća guma na svetu

A kada bismo vam rekli da postoji ogromna guma, teška 12 tona, visoka 243 metra, da li biste poverovali?

Ne, ovo nije guma za ogromna vozila, a nije ni prevara: najveća guma na svetu nalazi se u Alen Parku u Mičigenu, SAD. Zbog svoje „skromne“ veličine nosi naziv „Giant tire“, a javnosti je predstavljena kao panoramski točak na Svetskom sajmu 1965. godine.

 

Gume za artiljerijsko oružje: 1900. godine nisu bile samo za vojnike

Dobro ste razumeli: sve do prošlog veka za prva vozila su korišćeni takozvani „artiljerijski točkovi“, koji su imali istu glavčinu kao i točkovi topova. Gume su u stvari bile potpuno pričvršćene za točak i nije ih bilo moguće skinuti sa glavčine. Detalj koji je u najmanju ruku učinio zamenu skupom i komplikovanom!

 

Lego i gume: kakve veze imaju?

Poslednja od 8 zanimljivosti o gumama je možda i „najčudnija“: postoji mnogo svetskih proizvođača guma i često su to veoma poznata imena. Na ovoj veoma dugačkoj listi, međutim, ističe se dobro poznato ime, ali ne za ovu vrstu proizvoda: Tačnije - Lego. Danska kompanija poznata po šarenim kockicama je počela da proizvodi gume šezdesetih godina prošlog veka, a vremenom je čak uspela da se plasira među najveće proizvođače na svetu!

 

Održavanje guma: evo kako da im produžite vek trajanja

Na stranu lego kockice, bojice u boji i gume nalik na topove, kako možemo učiniti da gume traju duže?

Kada su proizvedene naše gume? Koliko često ih treba menjati? Kako da znamo da li postoji problem? Gde mogu da pronađem tačnu vrednost pritiska da proverim njihov status? 

Ovo su neka od pitanja koja čak i neke od najiskusnijih vozača hvataju nespremne.

Gume su osnovni element automobila, a od njihovog stanja zavise bezbednost vožnje, potrošnja goriva i performanse vozila. Štaviše, u slučaju posebno istrošenih gazećih slojeva, postoji mogućnost izricanja kazni, pa čak i oduzimanja automobila.

Postoje neke provere koje se mogu izvršiti nezavisno: da biste razumeli starost gume, na primer, samo proverite naznaku datuma proizvodnje, uvek prikazanu na obodu gume, koja se sastoji od četiri broja. Prve dve cifre označavaju nedelju, a druge dve godinu proizvodnje (npr.: 1417 znači proizvedeno tokom 14. nedelje 2017. godine).

Provere oznaka pritiska u gumama i dubine gazećeg sloja, o kojima smo već govorili, takođe su jednostavne provere, koje svaki vozač može sam da izvrši.

Da biste izmerili stepen istrošenosti, postoji i zaista jednostavan metod: samo uzmite novčić od 1 evra za letnje gume i novčić od 2 evra za zimske gume. U oba slučaja, spoljna kruna ne sme da viri iz profila gazećeg sloja.

Ista brza provera može da se uradi gledanjem ureza u žlebovima. Povremeno posmatranje guma omogućiće vam da uočite sve anomalije kao što su posekotine ili neravnine uzrokovane rupama oštrih ivica ili udarcem o kolovoz tokom manevara. U takvim slučajevima, zamena guma (dve po osovini) biće jedino preporučeno rešenje.

U svakom slučaju, moguće je ograničiti habanje guma. Kako? Čestim održavanjem i proverama.

I iznad svega, prateći neke pametne savete: pogledajmo zajedno koji su to.

 

Održavajte gume u dobrom stanju

Provera automobila, čak i samo vizuelna, kao što smo videli, može biti dovoljna da istakne neke kritične probleme. Prvo, pritisak u gumama: niži od normalnog pritiska, osim što značajno povećava potrošnju goriva i ubrzava proces habanja guma, ugrožava bezbednost putnika. Takođe treba da proverite, pomoću stručnjaka, da li je zupčanik dobro izbalansiran kako bi se izbeglo preterano opterećenje jedne od četiri gume. S tim u vezi, toplo se preporučuje periodično okretanje guma kako bi se ograničilo habanje gazećeg sloja.

Stil vožnje je takođe važan: oštro kočenje, prevelike brzine, krivine i kružne raskrsnice zajedno sa velikom brzinom, kao i loše kalibrisano ubrzanje brzo istroše gume.

 

Ventili

Pored guma, neophodno je zameniti i zaptivne ventile. Oni su tokom putovanja podvrgnuti značajnim naprezanjima koja mogu uzrokovati njihov kvar na duži rok. Da bi se izbegli problemi, preporučljivo je da proveravate njihovo stanje očuvanosti u ciklusima.

Konvergencija guma

Balansiranost guma se mora proveravati na frekvenciji od najmanje 10.000 km u slučaju uobičajene upotrebe vozila, a svakih 5.000 km kod sportskih automobila. Prva provera konvergencije točkova može se obaviti potpuno autonomno: samo skinite ruke sa volana i pređite nekoliko desetina metara ravnom, pravom putanjom, proveravajući da li je putanja koju prati vozilo prava. Ako nije, preporučljivo je da se što pre obratite stručnjaku.

Izaberite prave gume za godišnje doba

Korišćenje zimskih guma tokom leta eksponencijalno povećava potrošnju automobila i može dovesti do bržeg habanja gazećeg sloja: zato je potrebno da izaberete prave gume za tekuće godišnje doba. U principu, savetuje se da ih menjate dva puta godišnje. Ako to nije moguće, postoji koristan kompromis guma za sva godišnja doba.

Čak i korišćenje letnjih guma zimi izlaže vas velikim rizicima, jer prianjanje može biti preslabo. Pored toga, letnja guma koja se koristi u uslovima smrzavanja može se vrlo brzo oštetiti. Smeša letnjih guma izložena niskim temperaturama postaje veoma kruta i to ne samo da smanjuje prianjanje, već i izlaže blokove gazećeg sloja riziku od cepanja i ljuštenja.

U takvim slučajevima čak i garancija može postati nevažeća: u stvari, to se smatra nepravilnom upotrebom, a to bi moglo dovesti do nepokrivanja štete. Zbog toga može doći do oštećenja gazećeg sloja čak i ako nema snega: u stvari, bila bi dovoljna vrlo niska temperatura.

Konačno, gubitak prianjanja je očigledno značajan u snežnim uslovima, ali i samo po kiši, situacijama koje mogu izazvati saobraćajne nezgode. Ukratko, gume su zaista osnovni element za vožnju i treba ih stalno proveravati i brinuti o njima. 

 

SAVETI I TRIKOVI KOMPANIJE „MOTRIO“ 

GUME

Gume igraju osnovnu ulogu u vašoj bezbednosti tokom vožnje jer su jedini kontaktni element između vozila i puta. Njihovo stanje se pogoršava tokom vremena i prelaskom mnogo kilometara, kao i sa uslovima na putu i ​​stilom vožnje svakog vozača.

 

NAŠI SAVETI

Dva aspekta koja treba periodično pratiti su pritisak naduvavanja i dubina gazećeg sloja, čiji je zakonski minimum za automobilske gume u Evropi 1,6 mm.

Ako često koristite svoj automobil, posebno u gradovima gde se lakše troši gazeći sloj, posetite jednu od naših radionica kompanije Motrio, i naši tehničari će izvršiti vizuelni pregled vaših guma i proveriti dubinu gazećeg sloja. Da bi guma bila bezbedna, mora se zameniti svakih 40.000 km ili svakih 5 godina.

Nova guma „Fairway MOTRIO“ se proizvodi u Evropi, omogućava bezbednu vožnju u svim vremenskim uslovima a proizvodi se u tri verzije:

„Estivo“ (leto) - „Invernale“ (zima) - „All season“ (sva godišnja doba)

Glavne karakteristike:

Dostupno 51 referenci

·Ekološki prihvatljive: mala potrošnja goriva i mali otpor kod kotrljanja

Veličina od 13 do 20 inča

 

Zakažite termin u radionici kompanije „MOTRIO“ koja vam je najbliža, potrebno je samo nekoliko klikova!